FINNATUREN ERITYISMATKAEHDOT
FINNATURE OY LTD:N ERITYISMATKAEHDOT
Finnature Oy Ltd on vastuullinen matkanjärjestäjä, joka kuuluu Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylläpitämään matkatoimistorekisteriin (1193/05/MjMv). Järjestämme räätälöityjä lintu-, luonto- ja valokuvausmatkoja ryhmille ja yksilöille ympäri maailmaa. Matkojemme erityisluonteen vuoksi sovellamme alla olevia erityismatkaehtoja. Lisäksi Finnature Oy myy tuotteita yksityishenkilöille verkkokaupan kautta. Pidätämme oikeuden toimitusehtojen ja hintojen muutoksiin. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron.
Asiakkaan on syytä tutustua matka- ja myyntiehtoihin kokonaisuudessaan huolella. Varatessaan matkan tai tilatessaan tuotteen Finnature Oy Ltd:lta asiakas hyväksyy alla olevat myyntiehdot ja sitoutuu noudattamaan niitä.
1. Tilaaminen: Asiakas valitsee tilattavat tuotteet verkkokaupassa lisäämällä ne ostoskoriin. Tilaus lähetetään maksamalla ostoskorin sisältö verkkokaupan kassatoiminnossa. Asiakkaan tehdessä tilauksen, asiakas hyväksyy nämä toimitusehdot, tuotteiden hinnat sekä toimituskulut. Mikäli asiakas antaa tilaushetkellä sähköpostiosoitteen, tilauksesta lähetetään tilausvahvistus sähköpostitse. Tilausvahvistuksessa eritellään tilatut tuotteet sekä hinta. Nämä erityisehdot pätevät myös sähköpostitse tehtyihin tilauksiin.
2. Varauksen tekeminen matkalle (pl. Costa Rican matkat – katso Costa Rican matkojen varaus- ja peruutusehdot kohdasta 5):
Matkan loppuerä maksetaan viimeistään 30 vrk ennen matkan alkua; Finnature lähettää asiakkaalle laskun sähköpostilla. Mikäli maksusuoritus laiminlyödään, Finnaturella on oikeus purkaa varaus ja periä peruuntumismaksut. Jos matka varataan alle 30 vrk ennen matkan alkua, asiakkaan on maksettava matkan kokonaishinta varausta tehdessä.
Asiakas, joka varaa matkan ryhmän puolesta, on yhdyshenkilö. Yhdyshenkilöllä on oikeus sopia matkajärjestelyistä Finnaturen kanssa ryhmään kuuluvia asiakkaita sitovasti. Yhdyshenkilö vastaa siitä, että ryhmään kuuluvat asiakkaat saavat tiedon matkaehdoista ja muista sovituista asioista.
Jos matkalla on jäljellä vain yksi paikka, pidätämme oikeuden myydä kaksi paikkaa tälle viimeiselle paikalle. Tällöin näiden asiakkaiden tulee majoittua matkalla kahden hengen huoneessa sekä jakaa mahdolliset kuvauskojut keskenään.
Jos teemme matkaa varten lisävarauksia matkan ulkopuolisiin palveluihin (esimerkiksi matkaan kuulumattoman majoitus tai kuljetus), pidätämme oikeuden veloittaa asiakkaalta 50 € palvelumaksun.
3. Asiakkaan peruutusoikeudet: Matkojemme erityisluonteen vuoksi sovellamme matkoihimme yleisistä valmismatkaehdoista poikkeavia peruutusehtoja. Näitä peruutusehtoja noudatetaan peruutuksen syystä riippumatta.
Asiakkaan matkan peruutus on voimassa vain, jos se toimitetaan Finnaturen toimistolle kirjallisena, esimerkiksi sähköpostilla. Ennakkomaksuja ei palauteta. Mikäli asiakas peruuttaa matkan alle 50 vrk ennen matkan alkua, matkasta peritään kokonaishinta. Peruutuksen sijaan asiakas voi siirtää varauksen koskemaan toista matkaa tai toista henkilöä seuraavien 12 kk aikana, mikäli se on mahdollista toimistomme osalta. Siirtäminen on mahdollista ainoastaan vähintään 50 vrk ennen varatun matkan alkua. Kaikki varauksen siirtämisestä syntyvät kulut maksaa asiakas. Jokaisesta siirrosta peritään 100€ toimistokulut.
Huom. Jotkut yhteistyökumppaneistamme vaativat vahvistamaan tai perumaan matkan aiemmin kuin yllä on mainittu. Finnature huomauttaa asiakasta poikkeuksellisesta peruutusehdosta tarvittaessa.
4. TÄRKEÄÄ! Finnaturen matkat toteutuvat vain, jos matkoille on tarpeeksi varauksia. Suosittelemme asiakkaitamme ostamaan lentoliput vasta kun matkan toteutuminen on vahvistettu toimistoltamme. Finnaturella on oikeus peruuttaa matka, jos matkalle ei ole ilmoittautunut sen toteuttamisen edellyttämää osallistujamäärää. Peruuttamisesta ilmoitetaan viimeistään 30 vrk ennen matkan alkua. Mahdolliset asiakkaan jo maksamat maksut palautetaan asiakkaalle kokonaisuudessaan. Finnature ei ota vastuuta asiakkaan lentolippujen peruuntumismaksuista, jos asiakas on varannut lennot ennen Finnaturen matkan vahvistamista.
5. Costa Rican matkojen varaus- ja peruutusehdot:
Matkan varaaminen: Asiakas voi tehdä varauksen ja maksaa 1000 € ennakkomaksun tai matkan kokonaishinnan Finnaturen verkkokaupassa. Ennakkomaksua ei palauteta. Kaikille Finnaturen matkoille voi tehdä varauksen myös puhelimitse tai sähköpostitse; tällöin asiakasta pyydetään maksamaan 1000 € ennakkomaksu pankkisiirrolla tai maksulinkillä varmistaakseen paikan matkalle. Kun ennakkomaksu on maksettu ja varaus vahvistetaan sähköpostitse Finnaturen toimistolta, asiakkaan ja Finnaturen välille syntyy sopimus. Asiakasta pyydetään täyttämään henkilötietolomake (Personal Information Sheet) ja asiakkaalle lähetetään yksityiskohtaiset tiedot matkasta.
Matkan loppuerä maksetaan viimeistään 3,5 kk (105 vrk) ennen matkan alkua; Finnature lähettää asiakkaalle laskun sähköpostilla. Mikäli maksusuoritus laiminlyödään, Finnaturella on oikeus purkaa varaus ja periä peruuntumismaksut. Jos matka varataan alle 3,5 kk (105 vrk) ennen matkan alkua, asiakkaan on maksettava matkan kokonaishinta varausta tehdessä.
Asiakas, joka varaa matkan ryhmän puolesta, on yhdyshenkilö. Yhdyshenkilöllä on oikeus sopia matkajärjestelyistä Finnaturen kanssa ryhmään kuuluvia asiakkaita sitovasti. Yhdyshenkilö vastaa siitä, että ryhmään kuuluvat asiakkaat saavat tiedon matkaehdoista ja muista sovituista asioista.
Jos matkalla on jäljellä vain yksi paikka, pidätämme oikeuden myydä kaksi paikkaa tälle viimeiselle paikalle. Tällöin näiden asiakkaiden tulee majoittua matkalla kahden hengen huoneessa sekä jakaa mahdolliset kuvauskojut keskenään.
Matkan peruminen: Matkojemme erityisluonteen vuoksi sovellamme matkoihimme yleisistä valmismatkaehdoista poikkeavia peruutusehtoja. Näitä peruutusehtoja noudatetaan peruutuksen syystä riippumatta.
Asiakkaan matkan peruutus on voimassa vain, jos se toimitetaan Finnaturen toimistolle kirjallisena, esimerkiksi sähköpostilla. Ennakkomaksuja ei palauteta. Mikäli asiakas peruuttaa matkan alle 3,5 kk (105 vrk) ennen matkan alkua, matkasta peritään kokonaishinta. Peruutuksen sijaan asiakas voi siirtää varauksen koskemaan toista henkilöä, mikäli se on mahdollista toimistomme osalta. Kaikki varauksen siirtämisestä syntyvät kulut maksaa asiakas. Jokaisesta siirrosta peritään 100€ toimistokulut.
6. Majoitus: Jos asiakas varaa paikan kahden hengen huoneesta, yritämme etsiä huoneen toiselle paikalle toisen asiakkaan. Jos emme kuitenkaan pysty täyttämään paikkaa, asiakkaalle ilmoitetaan yhden hengen huoneen lisähinta, ja hänelle annetaan mahdollisuus päättää, haluaako hän peruuttaa matkan vai maksaa yhden hengen huoneen lisähinnan. Jos asiakas päättää peruuttaa matkan tässä vaiheessa, kaikki asiakkaan jo maksamat maksut palautetaan asiakkaalle.
7. Matkan muuttaminen: Finnature tekee kaikkensa, jotta matka järjestetään kuten matkaohjelmassa on kuvattu. Finnaturen matkaohjelmat ovat kuitenkin tarkoitettu vain yleiseksi ohjeeksi ja pidätämme oikeuden muuttaa matkaohjelmia milloin tahansa logistisista tai muista syistä. Pidätämme oikeuden matkaohjelmaan tuleviin aikataulu- ja ohjelmamuutoksiin, esimerkiksi majoitus- tai matkaopasmuutoksiin. Kaikki tehtävät muutokset päättää toimistomme ja/tai matkaopas, joka usein on parhaassa tilanteessa arvioimaan tilanteen vaatimat muutokset. Kaikki tehtävät muutokset ovat vastaavan tasoisia kuin matkaohjelmassa on kuvattu, eivätkä velvoita hinnanalennukseen tai korvaukseen, eivätkä oikeuta matkan peruuttamiseen ilman peruutusmaksuja. Finnaturen peruutusehdot ovat voimassa normaalisti, jos asiakas päättää peruuttaa matkan tällaisten muutosten takia.
Finnature ei ota vastuuta meistä riippumattomista syistä johtuvista matkaohjelman muutoksista tai matkan peruuntumisesta. Pidätämme oikeuden peruuttaa mikä tahansa matka ennen 30 vrk matkan alkua, jos matkalle ei ole ilmoittautunut sen toteuttamisen edellyttämää osallistujamäärää. Tässä tilanteessa asiakkaan jo maksamat maksut palautetaan asiakkaalle.
Jos asiakas päättää keskeyttää matkan omista syistään, Finnature ei palauta maksettuja maksuja eikä korvaa keskeyttämisestä aiheutuvia kuluja asiakkaalle.
8. Kuvaus- ja katselukojujen varaaminen: Kuvaus- ja katselukojun voi varata sähköpostitse, puhelimitse tai verkkokaupasta. Kojun kokonaishinta maksetaan varattaessa. Jos asiakas peruu kojuvarauksen yli 50 vuorokautta ennen varausta, 50 % kojun kokonaishinnasta palautetaan asiakkaalle. Jos asiakas peruu kojuvarauksen alle 50 vrk ennen varausta, maksua ei palauteta. Perumisen sijaan asiakas voi siirtää kojuvarauksen toiselle päivämäärälle seuraavien 12 kk kuluessa, tai toiselle henkilölle, mikäli muutos on mahdollista toimistomme osalta. Kaikki siirrosta mahdollisesti aiheutuvat kulut maksaa asiakas itse. Pidätämme oikeuden peruuttaa minkä tahansa kojuvarauksen 30 vrk ennen varauksen alkua. Tällöin kaikki asiakkaan maksamat maksut palautetaan asiakkaalle. Pidätämme oikeuden peruuttaa varaus myös lyhyemmällä varoitusajalla, mikäli linnut eivät syystä tai toisesta toimi toivotusti.
Huomioithan, että kuvaus- ja katselukojuissa tupakointi on ehdottomasti kielletty. Pidätämme oikeuden periä 1000 € siivousmaksun, jos asiakas tupakoi kojuissa.
9. Force majeure / ylivoimaiset tilanteet: Finnature ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä tai muista ennalta-arvaamattomista, väistämättömistä tai poikkeuksellisista olosuhteista, ja jotka ovat Finnaturen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella ja joiden seurauksia ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuulliset toimenpiteet olisi toteutettu. Tällaisia väistämättömiä ja poikkeuksellisia olosuhteita ovat esimerkiksi viranomaismääräykset, sotatoimet, muut vakavat turvallisuusongelmat, kuten terrorismi, luonnonkatastrofit, kuten tulvat tai sääolosuhteet, tarttuva tauti, lakko ja vastaavat tapahtumat.
Finnaturen on ilmoitettava asiakkaalle viipymättä tällaisesta ylivoimaisesta tapahtumasta ja pyrittävä toimimaan niin, että asiakkaan kärsimä vahinko jää mahdollisimman pieneksi.
10. Hinnanmuutokset: Matkoille voi olla tarjolla viime hetken tarjouksia Finnaturen uutiskirjeen tai verkkokaupan kautta. Tässä tilanteessa hinta määräytyy yksilöllisesti tarjousten perusteella.
Pidätämme oikeuden hinnantarkastukseen virheiden varalta ennen matkan vahvistumista. Pidätämme oikeuden meistä riippumattomista syistä tehtävään hinnantarkastukseen esim. polttoaine- tai verokustannusten, tai mahdollisten valuuttakurssimuutosten aiheuttamien kustannusten noustessa tai laskiessa. Perimme jälkimaksun asiakkaalta vain, jos kustannukset nousevat yli 5% matkan kokonaishinnasta (ei sisällä toimistokuluja). Jos jälkimaksun suuruus ylittää 10% matkan kokonaishinnasta (ei sisällä toimistokuluja), asiakkaalla on oikeus peruuttaa matka ilman peruutusmaksua (vähennettynä toimistokulut), tai siirtää maksu koskemaan toista matkaa veloituksetta.
Maksamme asiakkaille hyvityksen vain, jos matkan kustannukset laskevat yli 10%. Hyvitys vastaa kustannusten laskun todellista määrää.
Asiakkaan tulee ilmoittaa Finnaturelle 14 vrk sisällä jälkimaksun päiväyksestä, haluaako hän maksaa jälkimaksun, peruuttaa matkan vai siirtää maksun koskemaan toista matkaa. Jos asiakas ei ilmoita päätöksestään asianmukaisesti, Finnaturella on oikeus olettaa, että asiakas maksaa jälkimaksun. Jälkimaksu tulee maksaa yhdessä loppuerän kanssa tai 14 vrk sisällä jälkimaksun päiväyksestä.
Finnature ei peri jälkimaksuja alle 30 vrk ennen matkan alkua.
11. Vahinkovastuu: Matkahintamme eivät sisällä lentomatkoja, henkilökohtaisia vakuutuksia tai muita puhtaasti henkilökohtaisia asioita. Asiakkaan tulee huolehtia henkilökohtaisista ostoksistaan, kuten alkoholijuomista, matkan aikana itse.
Asiakkaan täytyy olla terve ja hyväkuntoinen osallistuakseen matkoillemme; luotamme asiakkaan omaan arvioon tilastaan. Asiakkaan on ilmoitettava Finnaturelle mahdolliset liikuntarajoitteet ja sairaudet, jotka voivat vaikuttaa matkalle osallistumiseen, jotta voimme huomioida ne järjestelyissä mahdollisuuksien mukaan. Pidätämme oikeuden kieltäytyä matkavarauksesta, jos tunnemme, ettemme pysty ottamaan asiakkaan tarpeita huomioon matkalla. Pidätämme lisäksi oikeuden kieltäytyä matkavarauksesta, jos asiakas ei ole toimittanut pyydettyjä tietoja asianmukaisesti. Tässä tapauksessa asiakas maksaa peruuntumismaksut peruutusehtojen mukaisesti.
Finnature ei ole korvausvelvollinen henkilökohtaisten tavaroiden katoamisesta tai vahingoista, tai henkilökohtaisista sairauksista, onnettomuuksista tai vahingoittumisista. Finnature ei ole korvausvelvollinen välillisesti esimerkiksi liikeasioille aiheutuvista vahingoista, jos esimerkiksi matkalta paluu myöhästyy. Finnature ei ole myöskään korvausvelvollinen vahingoista, joiden syntyminen ei ole syytämme tai joiden syntymiseen emme voi vaikuttaa mitenkään. Finnaturen matkat eivät sisällä peruutusturvamaksua. Suosittelemme asiakkaitamme ottamaan matkavakuutuksen, johon sisältyy tarpeellinen peruutusturva. Vakuutuksen laajuus on syytä tarkistaa ennen matkaa.
Finnature ottaa vastuun, jos matkaohjelmassa kuvatut palvelut eivät ole kohtuullista tasoa. Finnature ottaa vastuun myös Finnaturen aiheuttamista vahingoista, mutta ei vahingoista, jotka johtuvat henkilöistä, joihin meillä ei ole valtaa. Asiakkaan on ilmoitettava matkaoppaalle tai toimistollemme virheestä, joka voidaan korjata jo matkan aikana, välittömästi kun virhe on havaittu. Tämä sisältää mm. palveluiden tason. Mikäli asiakas ei ilmoita virheestä tällöin, asiakas ei ole myöhemmin oikeutettu vetoamaan Finnaturen suorituksessa olleeseen virheeseen. Muissa tapauksissa valitukset tulee lähettää toimistollemme kirjallisena viimeistään 30 vrk matkan loputtua. Valitukset käsitellään tapauskohtaisesti.
12. Maksutavat: Asiakas voi maksaa Finnaturen tuotteita pankkisiirrolla, Visma Paylla (luottokortit ja nettipankit), PayPalilla (luottokortit) tai virkistyssetelillä (ePassi, Smartum, Edenred, EazyBreak). Virkistyssetelillä maksettaessa varauksen tai tilauksen voi tehdä vain Finnaturen toimistolle suoraan.
13. Toimitus: Tilauksia postitetaan arkipäivisin. Varastosta toimitettavien tuotteiden toimitusaika on yleensä 3-5 arkipäivää. Mikäli toimitettavat tuotteet ovat tilaustuotteita, toimitusaika on yleensä 1-3 viikkoa. Toimituskulut määräytyvät valitun toimitustavan, mahdollisten lisäpalvelujen sekä tilauksen painon ja koon mukaan. Asiakas näkee toimituskulut verkkokaupan kassatoiminnossa ennen tilauksen lopullista hyväksymistä.
Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut toimituksen aikana, tulee asiakkaan ilmoittaa tästä viipymättä, mutta kuitenkin 14 vuorokauden kuluessa verkkokaupalle. Toimituksessa vioittuneista paketeista tulee viipymättä ilmoittaa toimituksesta vastanneelle yhtiölle.
14. Palautukset: Verkkokaupan asiakkaalla on kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeus. Asiakkaalla on oikeus vaihtaa tai palauttaa osa tai kaikki tilauksen tuotteet. Palautettavien tai vaihdettavien tuotteiden tulee olla alkuperäispakkauksessa ja myyntikuntoisia. Asiakkaan halutessa palauttaa tai vaihtaa tuotteita, hänen tulee ensin ottaa yhteyttä verkkokauppaan ja kysyä palautusohjeita. Asiakkaan tulee liittää palautukseen mukaan nimi, yhteystiedot sekä tilinumero mahdollista maksunpalautusta varten.
15. Tilauksen peruuttaminen, virhevastuu ja reklamaatiot: Ennen tilauksen toimitusta tavaratilauksen voi peruuttaa kirjallisella ilmoituksella sähköpostitse. Verkkokaupalla on lakisääteinen virhevastuu myydyistä tuotteista. Reklamaatiotapauksissa pyydämme asiakasta olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme. Kuluttajalla on oikeus viedä mahdolliset riitatilanteet kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.
16. Kuvat: Finnaturen oppailla on Finnaturen matkoilla oikeus ottaa valokuvia asiakkaista ja matkatilanteista mainostarkoituksiin. Kun asiakas varaa matkan Finnaturelta, asiakas antaa samalla luvan käyttää hänestä otettuja kuvia tässä tarkoituksessa. Asiakkaiden, jotka eivät halua kuviaan käytettävän, on ilmoitettava siitä toimistollemme kirjallisena ennen matkan alkua.
17. Asiakastiedot: Asiakkaat ovat tietosuojalain turvaamia, joten emme luovuta asiakastietoja eteenpäin kolmannelle osapuolelle. Asiakastiedot Finnaturen sähköpostilistaa varten säilytetään toimistollamme. Jos asiakas ei halua tietojaan säilytettävän, asiakkaan tulee ilmoittaa siitä toimistollemme ja tiedot poistetaan.
Finnature Oy Ltd kuuluu Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylläpitämään matkatoimistorekisteriin (1193/05/MjMv).
Matkaehdot päivitetty 16.9.2024.